Kunsten å slappe av

Jeg er ganske god på å roe ned og slappe av, men den siste drøye uken har satt meg på prøve. Jeg er på en ganske dyr ferie i Haines, Alaska for å stå på ski, noe som var meningen vi skulle gjøre 5-6 dager i løpet av to uker. Nå har det gått 10 dager og vi har stått på ski en halv dag... Jeg har derimot øvd meg veldig mye på å slappe av.

(vi var selvsagt klar over risikoen for mye dårlig vær, men har hatt maks uflaks).

Haines er en rimelig trøtt by, de har noen få tilgjengelige gåturer, et par kafeer som er åpne, opptil flere stengte museer, en freesbeegolfbane og alt man skal krever transport. Ja, og så øsregner det da.

Men jeg har ikke betalt massevis av penger for å dra hit og deppe over været. Jeg gjør mitt beste for å gjør ting, men også finne roen som er den roen som er avslapping ikke kjede seg.

Dette er det som virker for meg:

  • Gjøre noe. Å stå opp, sette seg i sofaen og bli der funker dårlig. Men å gjøre noe gir litt mer overskudd som gjør avslappingen mer behagelig. Trenger ikke være mer enn en halvtimes gåtur og/eller en yogaøkt. Frisk luft er gull. Jo mer jo bedre avslapping etterpå.

  • Ta lengre pauser fra mobilen. Jeg merker at jeg kjeder meg mer hvis jeg bare sitter og ser på mobilen (eller den er lett tilgjengelig). Scrolling uten mål og mening eller sjekke Facebook/Instagram hele tiden gir rett og slett ingen mening. Det skaper bare uro, ikke ro.

  • Variere hvilke rolige aktiviteter jeg gjør. For meg blir det fort ensidig å bare se på serie eller bare lese bok osv. en hel dag. Så jeg bytter mellom ting, leser litt, hekler litt, prater med folk, henger med bare kjæresten, blogger litt osv.

  • Tenke positivt. Det er lett å bli litt deppa i slike situasjoner. Jeg prøver så godt jeg kan å heller tenke på hvor heldig jeg faktisk er som kan dra på en slik ferie, som kan unne meg luksusen å bare slappe av og ikke trenge å gjøre noe som helst. Det er et privilegie veldig veldig mange ikke har.

DSC02763.jpg

 

Godt nytt yogaår! 5 tips for mer og bedre yoga i det nye året

Mer yoga som nyttårsforsett? Eller bare et ønske om å gjøre mer som er bra for kroppen og hodet i året som kommer? Yoga bør være et av svarene. Her kommer fem tips til hvordan du kan få det til.

Gjør yoga til en rutine

Når du har bestemt deg for å gjøre noe til faste tider hver uke, er sjansen større for at du vil gjennomføre enn i tilfeller der du gjør ting litt fra uke til uke. Gå på en fast yogatime eller bestem deg for å gjøre yoga selv minst to ganger per uke, da vil det bli en vane og det begynner å bli nok til at du vil merke en forskjell og dermed få enda mer lyst til å fortsette eller til og med øke. Øker du til 3-4 timer per uke vil du raskt merke veldig stor endring i egen mykhet, gjerne også litt styrke og du vil merke at stressnivået ditt blir lavere.

Gjør yoga hjemme / for deg selv

Sjansen for at du får gjort så mye yoga som du ønsker, er større om du ikke er avhengig av å gå på et yogasenter e.l. 20-30 minutter yoga på soverommet eller stuegulvet hjemme er et veldig veldig bra alternativ om du ikke rekker noe annet den dagen. Jeg har skrevet om hvordan du kan komme igang med hjemmeyoga her.

ksolnedyoga.jpg

Dra på yogaretreat eller kurs

Yogaretreater finnes i alle former og varianter, du kan garantert finne noe som passer for deg! Det er en utrolig fin mulighet til å fordype seg i yoga og bli tryggere på egen praksis. Evt. er det å ta et kurs også veldig fint for det samme. Kunnskap, fokus og fordypning gir deg god hjelp på veien. Jeg har skrevet om hvorfor en yogaretreat er lurt her.

Prøv å lage din egen yogaflyt

Det kan virke litt vanskelig det med å lage sin egen yogaøkt eller flyt, men det handler egentlig mye om å bevege kroppen slik den trenger og du har sikkert vært på så mange yogatimer at du skjønner litt av oppbygningen og i hvilke tilfeller du bør gjøre en motstrekk e.l. Det å mestre å lage sin egen flyt gir deg et fantastisk verktøy i hverdagen og ganske digg mestringsfølelse også. Her har jeg skrevet hvordan du kan lage din egen økt som passer etter en dag på ski.

Lær deg å meditere

Meditasjon er også yoga, yoga for hodet og for stressmestring, for å roe ned, for å konsentrere. Vi gjør på en måte meditasjon mens vi gjør yoga, men det å også lære seg meditasjon uten fysiske bevegelser vil gi deg en god vane som også hjelper på yogapraksisen og ikke minst er det et nyttig verktøy i hverdagen. Her har jeg skrevet om hvordan du kan komme igang med meditasjon.


Lykke til med yogaåret!

Gjør flyturen litt bedre

Det er ingen som virkelig digger lange flyturer. Som til USA feks der jeg nettopp har vært. Men jeg er veldig for å gjøre flyturen best mulig. Bli så yin som jeg kan bli liksom. Dette har jeg med for å sørge for det:

Støykansellerende  headset - ahh, flyturene mine ble så mye bedre etter jeg skaffet meg det! Kan liksom stenge flyturen litt ute. Må ha på listen denne.

Nakkepute - ja det er en grunn til at folk drasser med seg de store greiene. Jeg har en fin oppblåsbar som jeg kjøpte på Nomaden. Funker som bare det.

Sjal og ekstra genser - det er ikke nok med det teppet på flyet. Min favoritt er et stort ull/silke-sjal. Funker som teppe, sjal, kan ha det over hodet osv. En tynn ullgenser tar jeg også med.

Nok å gjøre på -  jeg er livredd for å kjede meg på flyet. Så jeg har med Kindle, blad, hekletøy, musikk og nedlastede meditasjoner + filmer/serier om jeg ikke vet de har det på flyet. Rekker ikke kjede meg da.

Powerbank - fordi over

Vann, noe å bite i, noe søtt og tyggis - når du våkner der midt på natta og er sulten eller tørst hjelper det veldig mye med litt backupvann og det er superdigg med noe litt saftig godteri. Bittelitt backupmat kan også være ok og tyggis når det føles som du absolutt burde pusset tennene nå. 

 

Og da skulle du være dekket for en mye bedre flytur. 

upload.jpg

Digg yogasekvens etter en lang flytur

I går fløy jeg til San Diego for en ukes jobbkonferanse. Og selv om det er superdigg å våkne opp her, kjennes det jo greit på kroppen at jeg satt 13-14 timer på fly i går. Så før jeg dro satte jeg sammen en liten yogasekvens med Yin Yoga-stillinger som passer spesielt godt etter en slik reise. 

Sekvensen løser opp og tøyer både på rygg, skuldre, nakke og hofter. Partier som lider litt ekstra etter en lang dag sittende. Hold hver stilling i 3-5 minutter og avslutt med Savasana (avslappende stilling der du ligger flatt ut på ryggen noen minutter). Ikke tøy deg maks inn i stillingene, la heller tyngdekraften hjelpe til og tenk på at du skal holde den slik i 5 minutter uten å måtte løse opp. Hele sekvensen tar rundt en time.

Her har du post flytur-sekvensen min:

Den første stillingen er liggende Butterfly. Trekk beina nærmere inn til kroppen om det er lett, lenger fra om det er for tungt.

butterflyligg.jpg

 

Andre stilling er en twist. Prøv å la hele skulderpartiet hvile på matta, løft heller beina litt opp om det er vanskelig. Om stillingen føles veldig lett for deg kan du strekke ut beina på skrått eller legge det øverste beinet foran det underste. Bytt side etter 3-5 minutter. 

twist.jpg

 

Tredje stilling er Ana Hata (Melting Heart). Her står du på knærne (ikke med rumpa hvilende ned som i childs pose), strekk armene godt ut og senk brystet mot gulvet. Legg gjerne panna i matten. Kjenn at det strekker godt i skulderpartiet. Dette kan være en litt intens stilling, men prøv å holde den i 5 minutter så får du en god strekk. 

anahata.jpg

 

Fjerde stilling er en skulderstrekk. Legg deg på magen og kryss armene som på bildet under. Strekk armene godt ut mot sidene, prøv å holde de i skulderhøyde, ikke langt over. Bytt om etter 3-5 minutter så den andre armen ligger øverst.

skulderstrekk.jpg

 

Den femte stillingen heter Sphinx. Den strekker godt i ryggen. Du kan godt se opp så får du en ekstra strekk på framsiden eller la hodet falle ned. Om dette blir for lett kan du ha armene strake. Hold i 3-5 minutter.

LRG_DSC00218.JPG

 

Den sjette stillingen er Shoelace. Kryss den ene foten over den andre som på det første bildet under. Kne skal være oppå kne. Når du så bøyer deg framover som på bilde to skal du kjenne at det tar på utsiden av hoftene. Bytt etter 3-5 minutter slik at det andre beinet ligger øverst.

shoelaceovenfra.jpg
shoelace.jpg

 

Den siste stillingen - Bananasana - er en deilig strekk for hele siden av kroppen. Legg beina over til den ene siden av matten og vri så overkroppen mot samme side med strake armer. Slik at du ser litt ut som en banan:) Kjenn at det strekker på siden av kroppen. Bytt siden etter 3-5 minutter.

bananasana.jpg

Avslutt sekvensen med minst 5 minutter i Savasana - der du ligger rett ut på ryggen og bare slapper godt av.

Namaste

Elsker uteyoga! Gode tips til yoga ute

Pust inn, løft armene, se opp på himmelen! Når solhilsen starter slik er jeg tvers gjennom lykkelig. Jeg elsker å gjøre yoga ute, puste inn frisk luft med himmelen som tak. Det gir en helt annen energi og man bruker sansene mye mer, for det er jo så mye å bruke dem på!

Men om du ser litt bak hodestående bilder på en sinnsykt vakker strand eller en sterk kriger på en fjelltopp så ligger det noen litt andre utfordringer i uteyoga enn yoga innendørs. Hodestående på stranden gir deg for eksempel en hodebunnsskrubb som varer i dagevis og på bildet under er jeg gjennomvåt på knær og albuer og en stein gnager seg inn i hodebunnen min 😊

LRG_DSC00059.JPG

For naturen er naturen med alle sine uforutsette gleder og utfordringer. Og det aller viktigste om du skal gjøre yoga ute og virkelig like det er å ta alt dette innover deg, som noe positivt, som det naturen er – ikke som hindringer. Du må på en måte omfavne naturen med alt den byr på.

Jeg har gjort yoga inne i en sky med tordenvær i bakgrunnen på en 3500 meters fjelltopp i Nepal. Og i gjørmete underlagt med høns spradende rundt meg og mygg over alt litt lenger nede i dalen. På en strand i Portugal og en annen på Bali. På mykt gress blant mektige sunnmørsfjell og på dekket på en seilbåt i Kroatia. Helt fantastiske opplevelser, jeg husker hver økt fordi inntrykkene blir så sterke når naturen byr på sin forestilling som et mektig supplement.

Og fordi dette er så sterkt og deilig, men likevel litt utfordrende tenkte jeg å dele noen tips til en bedre yogaøkt ute:

  • Bruk en matte. Glem alle de romantiske bildene. For å slippe sand i håret i dagevis eller rett og slett for å få en bedre økt er matta til veldig god hjelp også ute. En reiseyogamatte er en fin løsning. Og vær klar over at den blir skitten.
  • Ha med/på nok klær. Været er lumsk, det som starter med deilig sol kan bli vindfullt og kaldt. Det der smart å være forberedt. Og gjør du yoga ute på fjellet må du nok finne deg i litt mindre bevegelighet med allværsbukse på og ullsokker på beina. Og en ullgenser til Savasana er digg
  • Husk solkrem, myggspray e.l. Ta med det du ellers ville brukt der du er. Å være forberedt gir en bedre flyt.
  • Flyt med naturen. Dette er kanskje det viktigste. For mykt underlag byr på balanseutfordringer, fluer er avbrudd, fuglekvitter gir deg en ny sanseopplevelse, gresset kiler deilig, sola varmer i fjeset. Om du prøver deg på en perfekt innendørs flyt blir det raskt utfordrende, så la naturen styre, bruk sansene mer, ta innover deg verdien av å være ute, bruk det myke underlaget til en ekstra balanseøkt. Flyt med naturen når den byr på noe annet enn det som er din plan.

Pust inn, løft armene, se opp på himmelen!

Opplevelser, forbruk og bærekraft - noen leveregler

ski.jpg

Av ulike grunner reflekterer jeg mer og mer over forbruk og bærekraft for tiden. Tiden vi lever i sier selvsagt sitt og reduksjon av forbruk er viktig i et klimaperspektiv. Og så påvirkes jeg nok av yogafilosofien som sier en del om grådighet, samtidig som min egen økonomi gir rom for mer forbruk og mine hobbyer krever sitt.

Og som så mange andre så er jeg selvsagt villig til å tilpasse meg til en viss grad, men jeg er nok ikke av dem som går lengst for å minske forbruk. Og jeg har altså hobbyer som krever en del utstyr. Ski, når du både driver med topptur og alpint, krever sitt både i reiser og utstyr og selv om yoga kan være gratis sånn egentlig så har man jo lyst til å ha bra matte og bra yogaklær.

Samtidig er jeg opptatt av hva som gir glede og for meg er det helt klart opplevelser framfor det å faktisk eie ting. Fritid verdsettes mer enn penger osv. Før kjøpte jeg dyre vesker, nå kjøper jeg skiutstyr. Med det mener jeg ikke å kritisere de som velger å kjøpe dyre vesker eller heller jobber litt ekstra for å tjene mer, folk må gjøre det de vil. Men jeg har et ønske om å endre ting i mitt liv og har laget meg et sett med regler som jeg skal tilstrebe å følge.

  • Kvalitet framfor kvantitet – heller kjøpe få ting av bra kvalitet enn å kaste meg over billige ting på HM. Heller en dyr bra yogabukse enn tre som blir fort slitte.
  • Kjøpe ting som er laget av bærekraftig materiale og i en bærekraftig prosess. Dette er vanskelig fordi det begrenser utvalget betydelig, men verdt å gjøre mer av.
  • Selge, reparere eller gi bort. Gjenbruk er bærekraftig. Brukt utstyr og ting i god stand går på FINN, andre ting gis bort til Fretex e.l. Dyre klær som har hull eller skader kan repareres.
  • Bruke penger på opplevelser fremfor fysiske eiendeler. Noen opplevelser krever jo bruk av bil/fly e.l. og utstyr. Men jeg tenker i alle fall at det er den veien jeg vil sentrere pengene mine. Og mine favorittopplevelser har jeg gjerne i fjellet i Norge, koster lite, forurenser lite, gir mye.
  • Kjøpe kortreist. Mat, klær, opplevelser. Hva det enn er – kortreist er bedre for klimaet.

Ikke de veldig store endringene, men man må starte ett sted og her er det naturlig for meg å starte. Mye gjør jeg allerede, andre ting kan jeg bli mye flinkere til. Og det har jeg tenkt til å bli!

Kakao more - worry less. Yoga more – worry less

IMG_20171229_123119_408.jpg

Når livet er veldig aktivt, enten det er fordi du sjonglerer trening, barn og arbeid eller bare fordi du står på ski timesvis hver dag (som jeg gjør denne uken), er det veldig viktig å gjøre maks ut av de rolige stundene. Det er da du henter energien slik at du kan gjøre det du har lyst til (eller noen ganger det du rett og slett må).

Det finnes mange måter å roe ned på. Denne uken har jeg valgt å ta en god del pause fra yogaen, en liten økt i går er alt jeg har gjort siden lillejulaften. Fordi jeg har lyst til det rett og slett. Der jeg i hverdagen ellers bruker yoga for å roe ned kroppen, blir det her på fjellet (vi er selvsagt i skibomsvogna i Hemsedal) heller pauser med mye kakao, pledd og bok. Eller Netflix. Og litt yogafilosofi innimellom.

Men nok om det, i hverdagen ellers er yoga min foretrukne stressmotvirker, men:

Hvorfor hjelper egentlig yoga mot stress og slikt?

Jeg har ikke tenkt å lenke til forskningsartikler som mer eller mindre beviser effekter av meditasjon og yoga (for de henger gjerne tett sammen), men jeg tenkte å si noe om hva som gjør at det virker for meg. Så kan du google så mye du vil og finne både verifisert og mindre verifisert forskning på feltet.

Det å stille meg på yogamatta gir meg en ro i seg selv, for da vet jeg hva den tiden på matta skal handle om. Den skal handle om meg og hva min kropp skal gjøre, mestre og prøve å mestre. Allerede der er jeg i en modus som forsterkes enda mer når jeg begynner å styre pusten ved å puste kontrollert og gjennom nesen. Jeg er allerede i en flyt. Den flyten bruker jeg som en styrke gjennom hele økten. Når en stilling er vanskelig, bruker jeg pusten for å mestre, jeg bruker pusten for å komme mer inn i en stilling. Om tankene begynner å spinne, bruker jeg pusten for å hente meg inn igjen i flyten.

Når man tenker på det er egentlig en yogaøkt en leksjon i å mestre stressfaktorer. Uansett hvilket nivå du er på møter du utfordringer underveis i form av stillinger som er vanskelig å komme inn i og få til. Men du jobber med den likevel, du gir ikke opp. Det går i bølger, hjernen lærer seg til å takle stressfaktoren det er å møte utfordringer på matta hele tiden. Dette husker hjernen og tar med seg videre etter du er ferdig på matta.

Yogaøkten er allerede her et langt friminutt fra livet utenfor.

Mot slutten av økten kommer den delen som roer helt ned, spesielt i savasana (den liggende avslapningsstillingen) helt til slutt. Da er jeg sliten og fornøyd og hva som enn måtte dukke opp i hodet mitt lar jeg bare fly, jeg bryr meg ikke lenger. For å holde litt ekstra på den roen pleier jeg å sitte litt ekstra med øynene lukket helt til slutt, puste rolig.

Vel jeg føler meg i alle fall ikke spesielt stresset etter en slik økt. Nå kan verden bare komme liksom, jeg har taklet en masse greier allerede. Og jo oftere jeg gjør dette (gjør yoga altså), jo oftere sitter jeg med den følelsen. Det er klart at den da i større og større grad påvirker det jeg gjør ellers også.

Yoga hjemme - hvorfor og hvordan?

Yoga hjemme (eller hjemmepraksis som vi sier på yogaspråket) gir en helt annen type verdi enn timene du møter opp på. Og det er veldig praktisk å ikke være avhengig av et yogastudio.Jeg tenkte jeg skulle dele noen tips til det å komme i gang med hjemmepraksisen fordi jeg vet mange synes det er vanskelig.

Først litt om hvorfor jeg mener det gir en annen type verdi. Det gir deg rett og slett mer rom for å være deg selv og å utforske. De aller aller fleste av oss har et behov for å prestere, vise at vi mestrer. Du tenker kanskje ikke over det, men jeg er ganske sikkert på at du på en yogatime er opptatt av å «klare» en stilling best mulig. De andre rundt deg motiverer, men de kan også demotivere fordi du tenker at dette er ting du aldri vil mestre.

Jeg sier ikke at det er feil å ville prestere, men noen ganger har vi veldig godt av å ikke bli sett på, det gir oss et mulighetsrom for å teste egen kropp og konsentrasjon på en annen måte enn i yogastudioet. Og det gir oss rom for å teste ut ting vi gjerne vil mestre i en time. Jeg hadde for eksempel neppe klart å lære meg å stå på hodet kun ved å gå på klasser, jeg har øvd myyyye hjemme. Det gir også mer rom for meditasjon (om du vil at det skal følge yogaen) enn en time gjør.

En hjemmeøkt gir deg mer rom for det her. Se deg i speilet etterpå og vær fornøyd med deg selv heller enn å haste avgårde til en full garderobe.

En hjemmeøkt gir deg mer rom for det her. Se deg i speilet etterpå og vær fornøyd med deg selv heller enn å haste avgårde til en full garderobe.

 

Selv er jeg veldig glad i å gjøre yoga hjemme, her er noen tips til deg som synes det er litt vanskelig:

Sørg for at du har noe å følge, lære fra, lære deg

De aller fleste av oss kan ikke nok til å bare sette i gang å gjøre yoga selv. Du må ha et utgangspunkt:

  • Bruk videoer. Det finnes massevis av gratis videoer og tjenester du kan abonnere på eller ferdige klasser du kan kjøpe. Det er egentlig bare å google i vei. Er du medlem av Sats Elixia har du videoklasser som en del av medlemskapet.
  • Kjøp deg en bok (eller flere). Kanskje litt mer old school. Men jeg ble så nysgjerrig på ashtangayoga etter et lite opphold i India at jeg gikk hjem og leste alt jeg kom over. Og jeg lærte meg det meste hjemme gjennom boken Ashtanga Yoga the practice manual av David Swenson.
  • Ta et kurs først. Om du ikke kan noe særlig yoga fra før bør du gå på klasser eller ta kurs først slik at du har et utgangspunkt for å utvikle det videre selv (og gå på klasser iblant for å justere).
  • Lær deg ashtangayoga;) Jupp, det er kanskje hovedgrunnen til at jeg falt pladask for ashtangayoga. Jeg likte å gjøre yoga hjemme og brukte mye en dvd fra en tidligere lærer. Men da jeg fant ashtanga skjønte jeg at jeg jo bare kunne lære meg en fast serie og gjøre den. Så mye enklere enn å måtte bygge opp noe selv og jeg slapp å være avhengig av den dvden.

Lag deg en yogasetting du liker

Yoga er jo egentlig enkelt sånn sett, du trenger bare en matte og plassen den tar på gulvet. Men det er jo deilig om du kan gjøre det litt bedre enn som så:

  • Kjøp deg en god yogamatte. Den kan godt være litt tykk. Vanlige treningsmatter er ikke så bra, matten kan ikke skli rundt. Her er en fin matteguide.
  • Har du et ekstra soverom e.l., bruk det, lag det til ditt eget yogarom, så blir du også mindre forstyrret.
  • Om du ikke bruker video, lag gjerne en spilleliste med rolig musikk. Det trenger ikke være yogisk musikk, det kan godt bare være musikk du liker. Selv setter jeg pris på at det er mer yogatypemusikk, fordi det setter meg i en stemning. Her er min spilleliste om du har lyst til å kopiere litt, den har litt av hvert.
  • Kjøp gjerne ekstrautstyr som blokker, bolster, øyepute, stropp om du føler at du trenger det. Men det er ikke et must, jeg har en bolster da, men bruker den stort sett til å legge under knærne i Savasana.
  • Gjør rommet behagelig slik du liker det. Noen liker å tenne lys, vende kroppen mot vinduet og en fin utsikt, lage en kopp te eller noe helt annet.
  • Ta på deg noe behagelig. Jeg gjør det enkelt og behagelig, har stort sett bare på meg en boksershorts og en singlet.

Øv deg på å overse forstyrrelser

De første årene jeg gjorde yoga hjemme bodde jeg alene. Ergo veldig lite forstyrrelser. Så fikk jeg samboer og sluttet helt å gjøre det hjemme. Jeg hadde ikke noe eget rom (annet enn stua) å gjøre det i og synes både det var litt flaut og var «redd» for å bli forstyrret. Men så bestemte jeg meg for å gjøre det at han var der (og laget lyder, skravler gjør han også) til noe positivt, jeg valgte å fokusere på at jeg er glad for at han er min, da ble lydene hans til noe positivt plutselig (og skravlingen bare overhører jeg;). Og flauheten forsvant veldig fort, han synes jo bare det er kult.

Det samme gjelder andre typer forstyrrelser som lyder ute, varme, kulde, ikke optimale forhold. Prøv å gjøre det til noe positiv eller øv deg på å registrere det som oppleves som negativt, men vende fokuset ditt til den yogaen du holder på med. Pusten er et fint hjelpemiddel her.

Bruk hjemmepraksisen til noe kult eller bra du vil lære deg

I en yogaklasse gjør du det som læreren sier. Punktum. Hjemme kan du gjøre som du vil. I alle fall nesten, du bør selvsagt være litt obs på rekkefølgen på ting for å unngå skader og det er litt dumt å alltid hoppe over balansestillingen fordi du hater den... Men du kan for eksempel holde stillinger du liker eller trenger lengre. Eller gjøre en ekstra stilling som bidrar til noe du trenger. Eller du kan øve på noe du vil klare. Jeg nevnte at det var slik jeg lærte meg hodestående. Nå for tiden gjør jeg noen ekstra stillinger for å åpne hoftene i tillegg til litt ekstra kjernemuskulatur og litt ekstra tid på armbalanser (fordi jeg vil klare det).

 

Gå inn i dette med en nysgjerrighet og åpenhet. Hva skal til for at DU liker å gjøre dette hjemme? Gjør det at du får lyst å lære deg mer for å kunne gjøre mer av det du vil? Herlig! Kjøp deg, bøker, les blogger, se videoer. Eller gjør den 15-minutts videoøkten at du faktisk rekker å gjøre litt yoga hver dag – det skal du være kjempefornøyd med!

Har du forresten lyst til å gjøre yoga hver dag så er hjemmepraksis nesten nødvendig. Jeg har skriblet noen tips for yoga (nesten) hver dag her.

Lykke til!