90% mindre mobilbruk, det er ganske deilig! Tips til deg som vil redusere din tid med mobilen.

Jeg var langt ifra en versting når det kommer til mobilbruk, men for at par uker siden bestemte jeg meg likevel for å kutte ned, ikke litt, men radikalt. Og det har funket, jeg har faktisk nesten ikke brukt mobilen sammenlignet med tidligere. Og istedenfor at det er et savn eller noe som skaper uro er det faktisk veldig veldig deilig.

Jeg var nemlig litt lei av at jeg plukket opp mobilen hele tiden, enten det var under middagen, i et møte eller mens jeg så på Netflix, for ikke å snakke om hele tiden på tbanen/bussen. Den var jo der så tilgjengelig, det var ikke engang noe jeg skulle sjekke, jeg bare plukket den opp som en refleks. I tillegg så begynte jeg faktisk å få litt smerter i skulderen som følge av touch på skjerm. Det var vel det som fikk meg til å ta grep egentlig, for som sagt - jeg var ikke en versting og jeg har ikke hatt dårlig samvittighet for mye bruk, jeg bare innså at jeg likevel brukte den altfor mye unødvendig.

Jeg startet beinhardt og rørte nesten ikke mobilen de første dagene, det gjorde litt vondt, men det gikk fort over. Nå er det mest befriende egentlig. Her er det jeg gjorde for å få det til formulert som råd for andre som vil prøve:

  • Slutt å bruke sosiale medier på mobilen (eller spill om det er din nemesis). Dette er nok det viktigste for mange, det vi bruker mest tid på. For meg var verstingen myye scrolling på Instagram. Nå sjekker jeg nesten bare sosiale medier på PCen noen få ganger om dagen, men litt på mobil i helgen. I tillegg har jeg avfulgt en hel haug med folk på Instagram for jeg innså at å følge disse ikke ga meg så mye som jeg trodde.

  • Slutt å sjekke e-post og chat på telefonen. E-poster kan vente til du er på jobb, helt sant! Og chatting er utrolig krevende og kan som regel også vente. Nå sjekker jeg gjerne chatmeldinger, men svarer kun på det som er viktig med en gang og lar det andre vente.

  • Slå av notifications. En klassiker, men utrolig viktig. Jeg hadde ikke på så mange fra før, men har nå slått av slik at det kun er chat jeg har igjen (fordi jeg bruker chat en del til å avtale praktiske ting med folk). Uten det blinkende lyset (eller lyden), er sjansen mye mindre for at du plukker opp mobilen.

  • Legg mobilen langt unna. I starten var dette det viktigste jeg kunne gjøre. På vei til jobb legger jeg den nedi sekken, hjemme ligger det langt utenfor armlengdes avstand. Etterhvert som jeg har blitt vant til å bruke den mindre kan den ligge nærmere meg uten at jeg plukker den opp, men da er det jo ingen grunn til at den skal ligge i nærheten.

  • Slå av nettet om natten og ikke start dagen på mobilen. Å starte dagen på mobilen bidrar til å opprettholde vanen med å bruke den mye. Om du slår av nettet og venter lengst mulig med å slå det på igjen, vil du få en mye mer fokusert og effektiv morgen.

  • Finn noe bra å erstatte mobilbruken med. På vei til og fra jobb hører jeg på podcast eller musikk, mye bedre start på dagen. Hjemme leser jeg eller gjør noe annet jeg har lyst til og plutselig så får jeg gjort så mye mer av det jeg vil (mobilen tok jo bare av den tiden…).

Og så betyr ikke det over at du må slutte helt med alt, men la utgangspunktet være at du skal sjekke feks. sosiale medier så lite som mulig på mobilen, du trenger ikke slette appene, bare sjekke mindre. Og kanskje kan du droppe mobilen om morgenen på ukedager, men bruke den litt i helga osv. Uansett metode så anbefaler jeg å gå hardt ut i starten og så heller implementere noe inn igjen etterhvert.

Det er deilig, jeg går ikke glipp av noe viktig, jeg er mer avslappet og jeg får gjort mer av det jeg har lyst til. Ikke har jeg vondt i skulderen lenger heller og jeg er mer oppmerksom. Bare bra greier altså, prøv det!

ses.jpg