Sjokolademeditasjon

Bare smak litt på ordet sjokolademeditasjon. Trigget av sjokoladen og litt skremt av meditasjonsdelen kanskje? Vel - poenget med denne lille meditasjonsøvelsen (som altså innebærer å spise sjokolade) er å bruke det som en ufarlig introduksjon til meditasjon. Den foregår slik:

  • Først - velg en sjokolade, enten en du aldri har prøvd før eller en du ikke har smakt på lenge. Åpne pakken og bare lukt på sjokoladen, innta lukten sånn skikkelig. Brekk så av en bit og bare kjenn litt på den, se på den.

  • Putt sjokoladen i munnen og prøv å bare la den ligge på tungen og smelte uten å suge på den, men legg merke til ønsket du har om å suge på den.

  • Sjokolade har over 300 ulike smaker, kjenn etter om du kjenner noen forskjellige smaker. Hvis du merker at tankene dine vandrer avgårde mens du gjør dette, bare eskorter tankene tilbake til det du holder på med.

  • Når sjokoladen har smeltet, svelg den sakte og bevisst, la den gli gjennom halsen.

  • Gjenta med neste sjokoladebit

Denne prosessen er ganske lik det å meditere. Man konsentrerer seg om noe (her sjokoladen og ulike sider ved den) og ber tankene gå tilbake til utgangspunktet når de vandrer avgårde. Og så er det jo en ganske digg form for meditasjon da! Prøv!

Sjokolademeditasjonen er hentet fra boken Mindfulness: A practical guide to finding peace in a frantic world (Williams, Penman). Hvis du har lyst til å komme igang med meditasjon, anbefaler jeg den boken. Har også skriblet noen andre tips til hvordan du kommer igang her.

5352625873_3b980a87c6_z.jpg