Vonde stive skuldre eller øvre del av rygg? Min beste yogastilling!

Mange sliter med vonde og stive skuldre eller smerter i øvre del av rygg. Dette kan komme av mye og statisk stillesitting, men stress er også en faktor. Stress får oss til å løfte skuldrene og spenne oss mer, ergo vi kan kan få smerter og bli stive. Eller kanskje har du som meg kjent på touch-smerten? Jeg får rett og slett vondt i skulderbladet når jeg trykker for mye på skjerm…

Uansett årsak - jeg har en absolutt fantastisk yogastilling som alltid hjelper meg. Den heter Anahatasana (eller Melting heart). Og ser ca slik ut:

anahatablogg.jpg

Den kan minne litt om childs pose som mange kjenner, men er en mye mer aktiv stilling. Du står på knærne med beina i 90 graders vinkel og strekker armene langt fram mens du prøver å la brystet komme ned mot gulvet (derav melting heart). Legg gjerne panna i gulvet og prøv å slappe av i hodet og nakken mens du kjenner at det er skulderpartiet og øvre del av rygg som faktisk jobber. Her er en liten videoforklaring. Prøv å holde stillingen i inntil fem minutter for absolutt best effekt (ja, det gjør litt vondt men er absolutt verdt det).

Stillingen kan gjøres helt alene hvis du bare trenger å strekke litt, men jeg pleier å lage meg en liten sekvens der jeg startet med noen solhilsner og holder downvard facing dog lenge (også veldig bra for skuldre og rygg). Jeg tar gjerne med noen andre gode strekker for øvre del av rygg, la kroppen bevege seg slik som det kjennes ut som den trenger. Etter anahatasana er det digg å gjøre en liten motstrekk i form av cobra (upward facing dog) og å løse opp litt ved hjelp av cat and cow.