Yin Yoga – når kroppen eller hodet krangler

Min go to når jeg er skadet eller har andre vondter som gjør at kroppen trenger litt ekstra pleie er Yin Yoga. Det samme gjelder når det koker litt mye i hodet og jeg trenger å stresse ned. For i Yin Yoga får du mulighet til å jobbe med de områdene som trenger litt omsorg og det er masse rom for avspenning og nedstressing.

Yin Yoga er en nyere form for yoga og har ikke like rike tradisjoner som Hatha eller Ashtanga, den er heller ikke basert på den indiske yogafilosofien, men er knyttet mer mot kinesisk medisin og tankegang. I Yin Yoga holder man stillingene lenge, gjerne 3-5 minutter og man jobber ikke fullt så aktivt med å tøye, her er det bindevevet som skal jobbe.

Jeg har ikke tenkt å gå inn på røtter og bakgrunn eller hvordan det er bygd opp her, men hvorfor det er en fin yogaform når du sliter med et eller annet:

  • Du holder stillingene lenge – ergo får du jobbet bedre med det som er problemområder. Det er for eksempel mange gode stillinger for skuldre, rygg og hofter der vi som sitter mye foran datamaskinen ofte er stive.

  • Det brukes mye props. Dvs. bolstere, tepper, blokker og annet for at du skal kunne tilpasse stillingen best mulig. Altså bygge opp der det er behov og kunne slappe mer av i stillingen.

  • Det er ingen krav til å komme inn i stillingen. Altså det er ingen absolutte krav i annen yoga heller, men det er alltid massevis av feile måter å gjøre en stilling på og det er et ideal – den idelle stillingen. I Yin viser man sjelden hvordan en stilling skal være, man viser bare hvordan man kommer inn i den og ber folk finne ut selv hvordan de vil ende opp. Det kan nok være at man får litt hjelp om stillingen blir helt feil og ikke gjør det den skal eller den kan skade deg, men ellers er det bare snillt.

  • Det er mye rom for å få hjelp. I Yin yoga snakker ikke yogalæreren så mye og har mye tid til å gå rundt og hjelpe – kanskje trenger du en tilpasning på grunn av skade eller en helt annen stilling, det får du.

  • Du jobber med hodet gjennom det fysiske. Ved å jobbe seg gjennom det som er litt vondt eller tungt i stillingen kan det bidra til at hodet ditt får en pause fra andre tanker og det gir en form for avspenning. Litt vanskelig å skjønne sånn utenfra, men prøv en time og legg merke til hva som skjer.

  • Du får både meditasjon og avspenning. Det er som regel en meditasjonsdel i starten og en avslappende del på slutten slik at du får rom for å koble av både hodet og kroppen og bare være i nået.

strynses.JPG