Toppturglad i øst og vest – fem toppturer du bør sjekke ut

Toppturglad er et eget begrep hos oss, den typen glad jeg blir på topptur. Kombinasjonen av det å bare være i fjellet, kjenne på egen styrke (og begrensning), fantastisk utsikt og frihetsfølelsen når man bare suser nedover fjellsida til slutt. Toppturglede!

Denne påska var rett og slett fantastisk og bød på hele fem toppturer. Været var så bra som det kan bli og vi fikk i tillegg et par avslapningsdager, et par reisedager og en halv dag i skibakken. Og med sted å henge både i øst (Hemsedal) og vest (Urke) fikk vi alt vi ville.

Siden mange er interesserte i bra toppturer, her kommer de vi fikk med oss denne påska:

Slettind i Hemsedal
Dette er en lett tur på rundt 500 høydemeter. Slakt (og stort sett skredtrygt terreng). Kan gåes av alle. Vi startet med denne da vi ikke hadde all verdens tid den dagen. Vi hadde nemlig hjemmekontor i Hemsedal og gikk rett i skitøyet da arbeidsdagen var slutt. Turen ligger på Hemsedalsfjellet som også har flere andre fine turer og gjerne er mer snørikt enn andre steder i Hemsedal.

Staurinibba fra Loen Skylift (og litt til)
Så dro vi altså vestover og den første turen vi tok var med utgangspunkt i nye Loen Skylift i Loen like ved Stryn. Dette var bare noe vi måtte prøve, å ta heisen opp og så benytte seg av alt landskapet der oppe. Og ikke minst, vi kom rett til snøen utenfor heisen og slapp å gå noe på beina (som man jo måtte en del av denne påska). Muligheten er mange fra toppen av skyliften, mange går opp og kjører ned igjen til andre steder i Loen/Stryn, men siden vi bare hadde en bil måtte vi ned igjen til utgangspunktet. Bonusen var en herlig middag på uteserveringen før vi tok heisa ned igjen.

Vi hadde sett oss ut en liten tur der vi kunne få mye nedkjøring i soloppvarmede sider (slush). Så vi gikk altså opp til fjellet Staurinibba først, delvis bratt tur, men helt fin, kan gåes av de fleste, men var greit med skarejern denne dagen. Derfra kjørte vi nedover noen høydemeter mot Lohøgesætra (finer slushsvinger) før vi gikk opp igjen samme veien og kjørte så helt ned til heisen igjen. Mye bra kjøring med ca 800-900 høydemeter å gå oppover.

Grøtdalstindane, Hjørundfjorden
Til nå den mest krevende turen vi har gått i bratthet. Men også den mest fantastiske i nedkjøring. Turen går nesten sammenhengende i skredterreng, så her må man være veldig obs på skredfaren og man går mange lange partier sammenhengende i rundt 30 grader. Krevende altså. I høydemeter gikk vi vel rundt 1100 og ca 250 av disse var på beina først mens de siste 100-150 var med stegjern og isøks mot toppen i 40 graders bratthet (man bør ha det der!). Utsikten fra toppen gir deg alle retninger og er rett og slett fantastisk. Det var nedkjøringen også!

Skårasalen, Hjørundfjorden
En klassiker med god grunn! Her kunne vi kjøre nesten til enden av veien og ta på oss skiene ved bilen. Drøye 1000 høydemeter opp i delvis bratt terreng, men også en tur de fleste fint kan gå. Turen kan gåes i terreng under 30 grader, men det er vanskelig å unngå utfallssoner og terrengfeller så det er greit å vite hva du gjør. Og på en dag med lite skredfare kan du kjøre både renner og parti som er godbratte ned igjen. Utsikten fra Skårasalen er et fantastisk skue utover Hjørundfjorden. Nedkjøringen har så mange muligheter at alle vil finne noe som passer, slakt eller bratt. Vi kjørte de bratteste partiene denne dagen i fantastisk slush igjen.

Nibbi, Hemsedal
Med værforandringer i vest tok vi turen tilbake til Hemsedal og fikk med oss sesongens andre tur på Nibbi. Med god grunn et av de aller mest populære fjellene i dalen. Her får du nedkjøring for alle høydemeterne du går opp og du kan gå i skredtrygg sone hele veien. Du kan også finne brattere nedkjøringer om du vil det og forholdene sier det samme. I høydemeter går man rundt 800-900. Igjen en tur alle kan gå, men den går rimelig sammenhengende oppover, ingen slakke partier å hente seg inn igjen på.

Tusen takk påska 2019, du leverte! Her kommer et lite bildedryss fra det hele (sorry Hemsedal, de fineste bildene er fra Sunnmøre):

På vei mot Skårasalen med bror Jogeir og svigerinne Katharina (foto: Bjørn Dyresen)

Bjørn med vestlandske fjordarmer i bakgrunnen, på vei mot Staurinibba

Utsikt en av veiene fra Grøtdalstindane.

Bratt på toppen av Grøtdalstindane

Toppturglad! Med Urke <3 i bakgrunnen fra Skårasalen (foto: Bjørn Dyresen)