Godt nytt yogaår! 5 tips for mer og bedre yoga i det nye året

Mer yoga som nyttårsforsett? Eller bare et ønske om å gjøre mer som er bra for kroppen og hodet i året som kommer? Yoga bør være et av svarene. Her kommer fem tips til hvordan du kan få det til.

Gjør yoga til en rutine

Når du har bestemt deg for å gjøre noe til faste tider hver uke, er sjansen større for at du vil gjennomføre enn i tilfeller der du gjør ting litt fra uke til uke. Gå på en fast yogatime eller bestem deg for å gjøre yoga selv minst to ganger per uke, da vil det bli en vane og det begynner å bli nok til at du vil merke en forskjell og dermed få enda mer lyst til å fortsette eller til og med øke. Øker du til 3-4 timer per uke vil du raskt merke veldig stor endring i egen mykhet, gjerne også litt styrke og du vil merke at stressnivået ditt blir lavere.

Gjør yoga hjemme / for deg selv

Sjansen for at du får gjort så mye yoga som du ønsker, er større om du ikke er avhengig av å gå på et yogasenter e.l. 20-30 minutter yoga på soverommet eller stuegulvet hjemme er et veldig veldig bra alternativ om du ikke rekker noe annet den dagen. Jeg har skrevet om hvordan du kan komme igang med hjemmeyoga her.

ksolnedyoga.jpg

Dra på yogaretreat eller kurs

Yogaretreater finnes i alle former og varianter, du kan garantert finne noe som passer for deg! Det er en utrolig fin mulighet til å fordype seg i yoga og bli tryggere på egen praksis. Evt. er det å ta et kurs også veldig fint for det samme. Kunnskap, fokus og fordypning gir deg god hjelp på veien. Jeg har skrevet om hvorfor en yogaretreat er lurt her.

Prøv å lage din egen yogaflyt

Det kan virke litt vanskelig det med å lage sin egen yogaøkt eller flyt, men det handler egentlig mye om å bevege kroppen slik den trenger og du har sikkert vært på så mange yogatimer at du skjønner litt av oppbygningen og i hvilke tilfeller du bør gjøre en motstrekk e.l. Det å mestre å lage sin egen flyt gir deg et fantastisk verktøy i hverdagen og ganske digg mestringsfølelse også. Her har jeg skrevet hvordan du kan lage din egen økt som passer etter en dag på ski.

Lær deg å meditere

Meditasjon er også yoga, yoga for hodet og for stressmestring, for å roe ned, for å konsentrere. Vi gjør på en måte meditasjon mens vi gjør yoga, men det å også lære seg meditasjon uten fysiske bevegelser vil gi deg en god vane som også hjelper på yogapraksisen og ikke minst er det et nyttig verktøy i hverdagen. Her har jeg skrevet om hvordan du kan komme igang med meditasjon.


Lykke til med yogaåret!