Hvilken type yoga skal jeg velge?

Ashtanga, Yin, Vinyasa, Hatha, Jivamukti osv osv. Yoga er ikke bare en ting og mange lurer på hva som er best å velge, å starte med eller som passer best for meg. Svaret handler aller mest om hvorfor du ønsker å gjøre yoga. Vil du bare bli mykere eller kanskje også litt sterkere, eller er det roen du er på jakt etter? Kanskje er det det spirituelle? Jeg har satt sammen en liten guide med målet som utgangspunkt.

 

Jeg vil bli mykere og sterkere

Ashtanga, Vinyasa og Hatha er de mest typiske (og tradisjonelle) yogaformene om du vil bli mykere, men også styrke deler av kroppen. Hatha er kanskje den mildeste av disse med roligere bevegelser underveis, mens Ashtanga har veldig mye bevegelse i seg, du bruker kroppen mer, det er litt tyngre enn mange andre former. Vinyasa finnes i mange varianter men det er også en dynamisk form der du får både styrke og mykhet. I Vinyasa og Hatha vil du oppleve at det er variasjon i hvilke stillinger som gjøres gjerne fra time til time (men du vil også raskt lære deg å kjenne igjen stillinger for det er ikke så fryktelig mange ulike). Ashtanga er annerledes fordi du gjør den samme serien i samme rekkefølge hver gang. Jeg har skrevet om hvorfor Ashtanga er min yogaform her. Iyengar yoga havner også i denne kategorien, her jobber du mye med å gjør stillingene riktigst mulig for å unngå skader og få riktig progresjon.

Det finnes mange utspring fra disse yoagformene der du jobber med det samme. For eksempel Power Yoga. Går du på Sats vil du ofte finne Yoga Flow på timeplanen, det er et Sats-utviklet konsept basert på Ashtangayoga. Ved en jevnlig praksis vil du sannsynligvis oppleve at kroppen din også blir litt sterkere når du gjør disse yogaformene. Jeg har skrevet litt om yoga og styrke her.

gyoga.jpg

 

Jeg vil finne ro, puste, koble av (og gjerne bli litt mykere også)

Ro i sinnet, fokus på pusten og avkobling er en viktig grunn til å gjøre yoga. Du vil også oppleve de effektene i yogaformene nevnt under 'mykere og sterkere', men noen former har mer fokus på dette. De mest kjente er Yin Yoga og Restorativ Yoga. Du vil også finne Mediyoga i denne kategorien eller det noen bare kaller Myk Yoga eller lignende type ord. Her er fokuset mer på å roe ned, ha lavere puls, være lengre i stillingene og bruke tyngdekraften for å bli mykere heller en aktiv tøying. Det vil nesten alltid være elementer av meditasjon her. Mange av stillingene i foreksempel Yin Yoga er også bra for deg med stive skuldre, vond rygg, stive hofter o.l.

 

Jeg liker det spirituelle ved yogaen

Mange dras mot disse elementene og går du på et tradisjonelt yogasenter vil du gjerne oppleve chanting og at det snakkes mer om dette enn om du går på et treningsstudio. Jivamukti yoga og Kundalini yoga er to yogaformer der du får oppleve mer av det i praksis. Jivamukti hører mest sammen med bli sterkere og mykere mens Kundalini handler mye om pust og meditasjon.

 

Allerede nå er det massevis jeg ikke har nevnt, det finnes for eksempel varm yoga-varianter av det meste og mange kobler sammen ulike former og kaller det noe annet. Hører du for eksempel om Yin Yang yoga betyr det gjerne at det primært er Yin yoga, men med litt mer bevegelse. Og slik er det med mange typer. Og så kan du selvsagt gjøre forskjellige typer yoga, du trenger ikke holde deg til en form! 

 

Hva skal jeg starte med da?

Om du er helt ny er det uansett lurt å se om det finnes intro-kurs eller basic-klasser. Om du begynner der kan du starte med hvilken som helst form. Det finnes også masse videoer på nett der du kan prøve litt ulike ting selv, men jeg anbefaler kurs eller intro-klasser i tillegg. Ellers er ofte klassene på treningssentre laget slik at du kan delta uansett utgangspunkt og slik er det egentlig ofte ellers også. Les i timebeskrivelsen om du er usikker. De aller fleste yogastillinger som ser litt avskrekkende vanskelige ut, har en enklere variant du kan begynne med. Og spør der du har tenkt å gå, si hva som er utgangspunktet ditt og du vil få de beste anbefalingene. Si gjerne til læreren at du er ny når du kommer på timen.  

Lykke til!