Ro ned med disse deilige yogastillingene

Sommeren er på hell, jobben er kanskje igang igjen og dagene litt travlere. En smart måte å roe verden litt ned på er å gjøre noen såkalte restorative yogastillinger. Her er mine to favorittstillinger, perfekt å gjøre før sengetid foreksempel. 

Begge stillingene gjøres med en såkalt bolster (sylinderformet pute), du må ikke ha det, men det gjør stillingen mye bedre. En stor pute eller et sammenrullet teppe (eller begge deler) vil også fungere. 

Twist på magen med bolster

Vi er nok mest vant til å gjøre twist liggende på rygg, men denne der du ligger på magen er superdeilig. Sett hoftene inntil bolsteren (eller puta/teppet), legg overkroppen over bolsteren og snu hodet motsatt vei av knærne. Hold stillingen i minst 5 minutter, gjerne lengre og bytt så side. 

restorativetwist.jpg

Liggende butterfly med bolster

Denne kan også gjøres uten bolster, men er deiligst med. Ak rumpa godt inntil kanten på bolsteren og legg deg bakover. Som du såvidt ser på bildet hviler hele overkroppen på bolsteren. Tilpass beina slik at det ikke blir for heftig (dette skal være avslappende), beina nærmere kroppen er tyngre. Ligg i minst 5 minutter, gjerne lengre.

restorativebutterfly.JPG

Avslutt gjerne med Savasana så kan jeg love at du føler deg mye mer avslappet etterpå. Det er forresten superdeilig å legge bolsteren under knærne i Savasana.

God avslapping!