Digg yogasekvens etter en lang flytur

I går fløy jeg til San Diego for en ukes jobbkonferanse. Og selv om det er superdigg å våkne opp her, kjennes det jo greit på kroppen at jeg satt 13-14 timer på fly i går. Så før jeg dro satte jeg sammen en liten yogasekvens med Yin Yoga-stillinger som passer spesielt godt etter en slik reise. 

Sekvensen løser opp og tøyer både på rygg, skuldre, nakke og hofter. Partier som lider litt ekstra etter en lang dag sittende. Hold hver stilling i 3-5 minutter og avslutt med Savasana (avslappende stilling der du ligger flatt ut på ryggen noen minutter). Ikke tøy deg maks inn i stillingene, la heller tyngdekraften hjelpe til og tenk på at du skal holde den slik i 5 minutter uten å måtte løse opp. Hele sekvensen tar rundt en time.

Her har du post flytur-sekvensen min:

Den første stillingen er liggende Butterfly. Trekk beina nærmere inn til kroppen om det er lett, lenger fra om det er for tungt.

butterflyligg.jpg

 

Andre stilling er en twist. Prøv å la hele skulderpartiet hvile på matta, løft heller beina litt opp om det er vanskelig. Om stillingen føles veldig lett for deg kan du strekke ut beina på skrått eller legge det øverste beinet foran det underste. Bytt side etter 3-5 minutter. 

twist.jpg

 

Tredje stilling er Ana Hata (Melting Heart). Her står du på knærne (ikke med rumpa hvilende ned som i childs pose), strekk armene godt ut og senk brystet mot gulvet. Legg gjerne panna i matten. Kjenn at det strekker godt i skulderpartiet. Dette kan være en litt intens stilling, men prøv å holde den i 5 minutter så får du en god strekk. 

anahata.jpg

 

Fjerde stilling er en skulderstrekk. Legg deg på magen og kryss armene som på bildet under. Strekk armene godt ut mot sidene, prøv å holde de i skulderhøyde, ikke langt over. Bytt om etter 3-5 minutter så den andre armen ligger øverst.

skulderstrekk.jpg

 

Den femte stillingen heter Sphinx. Den strekker godt i ryggen. Du kan godt se opp så får du en ekstra strekk på framsiden eller la hodet falle ned. Om dette blir for lett kan du ha armene strake. Hold i 3-5 minutter.

LRG_DSC00218.JPG

 

Den sjette stillingen er Shoelace. Kryss den ene foten over den andre som på det første bildet under. Kne skal være oppå kne. Når du så bøyer deg framover som på bilde to skal du kjenne at det tar på utsiden av hoftene. Bytt etter 3-5 minutter slik at det andre beinet ligger øverst.

shoelaceovenfra.jpg
shoelace.jpg

 

Den siste stillingen - Bananasana - er en deilig strekk for hele siden av kroppen. Legg beina over til den ene siden av matten og vri så overkroppen mot samme side med strake armer. Slik at du ser litt ut som en banan:) Kjenn at det strekker på siden av kroppen. Bytt siden etter 3-5 minutter.

bananasana.jpg

Avslutt sekvensen med minst 5 minutter i Savasana - der du ligger rett ut på ryggen og bare slapper godt av.

Namaste