Elsker uteyoga! Gode tips til yoga ute

Pust inn, løft armene, se opp på himmelen! Når solhilsen starter slik er jeg tvers gjennom lykkelig. Jeg elsker å gjøre yoga ute, puste inn frisk luft med himmelen som tak. Det gir en helt annen energi og man bruker sansene mye mer, for det er jo så mye å bruke dem på!

Men om du ser litt bak hodestående bilder på en sinnsykt vakker strand eller en sterk kriger på en fjelltopp så ligger det noen litt andre utfordringer i uteyoga enn yoga innendørs. Hodestående på stranden gir deg for eksempel en hodebunnsskrubb som varer i dagevis og på bildet under er jeg gjennomvåt på knær og albuer og en stein gnager seg inn i hodebunnen min 😊

LRG_DSC00059.JPG

For naturen er naturen med alle sine uforutsette gleder og utfordringer. Og det aller viktigste om du skal gjøre yoga ute og virkelig like det er å ta alt dette innover deg, som noe positivt, som det naturen er – ikke som hindringer. Du må på en måte omfavne naturen med alt den byr på.

Jeg har gjort yoga inne i en sky med tordenvær i bakgrunnen på en 3500 meters fjelltopp i Nepal. Og i gjørmete underlagt med høns spradende rundt meg og mygg over alt litt lenger nede i dalen. På en strand i Portugal og en annen på Bali. På mykt gress blant mektige sunnmørsfjell og på dekket på en seilbåt i Kroatia. Helt fantastiske opplevelser, jeg husker hver økt fordi inntrykkene blir så sterke når naturen byr på sin forestilling som et mektig supplement.

Og fordi dette er så sterkt og deilig, men likevel litt utfordrende tenkte jeg å dele noen tips til en bedre yogaøkt ute:

  • Bruk en matte. Glem alle de romantiske bildene. For å slippe sand i håret i dagevis eller rett og slett for å få en bedre økt er matta til veldig god hjelp også ute. En reiseyogamatte er en fin løsning. Og vær klar over at den blir skitten.
  • Ha med/på nok klær. Været er lumsk, det som starter med deilig sol kan bli vindfullt og kaldt. Det der smart å være forberedt. Og gjør du yoga ute på fjellet må du nok finne deg i litt mindre bevegelighet med allværsbukse på og ullsokker på beina. Og en ullgenser til Savasana er digg
  • Husk solkrem, myggspray e.l. Ta med det du ellers ville brukt der du er. Å være forberedt gir en bedre flyt.
  • Flyt med naturen. Dette er kanskje det viktigste. For mykt underlag byr på balanseutfordringer, fluer er avbrudd, fuglekvitter gir deg en ny sanseopplevelse, gresset kiler deilig, sola varmer i fjeset. Om du prøver deg på en perfekt innendørs flyt blir det raskt utfordrende, så la naturen styre, bruk sansene mer, ta innover deg verdien av å være ute, bruk det myke underlaget til en ekstra balanseøkt. Flyt med naturen når den byr på noe annet enn det som er din plan.

Pust inn, løft armene, se opp på himmelen!