Yoga som opptrening for forstuet ankel

Så, ankelen min er fortsatt gul og blå og ganske så vond nesten en måned etter at jeg falt på ski og skadet den. Opptrening tar tid når trøkken foten fikk var ganske drøy. Heldigvis mente både fysioterapeuten og jeg at yoga en en fin form for opptrening. 

De første par ukene tok jeg det helt rolig, det var vondt nok å gå, men de siste par ukene har jeg primært gjort yoga og ikke så mye annen fysisk aktivitet. Det fine med yoga er at det er så lett å tilpasse og moduset du er i gjør at du lytter ekstra godt til kroppen. Balanse og stabilitet er noe av det viktigste i opptreningen og ulike yogastillinger gir meg begge deler. Mye må modifiseres litt og mye kan jeg ikke gjør i det hele tatt. Foreksempel er det vanskelig å stå skikkelig i downward dog, så da står jeg litt kortere og med kortere avstand og så gjør jeg gradvis mer og mer. Jeg kan ikke gjøre balanseøvelsene fullt ut så da gjør jeg bare enkle balanseøvelser istedet.

ankel.jpg

Poenget er at ved å bruke yoga som primær opptrening får jeg gjort yoga (nesten) hver dag slik jeg vil og jeg får gjort mange ulike øvelser som utfordrer ankelen min akkurat passe mye. Det er litt utfordrende å ikke gå for langt iblant, vi er ofte vant til å presse oss litt i yoga. Da er det veldig viktig å kjenne etter hva slags smerte jeg kjenner og stoppe opp når det er "feil" type smerte. For meg er det viktig at jeg da kan gjøre yoga hjemme selv og ikke blir for ivrig i en klasse. Så det går altså i hjemmeyoga for tiden. 

Men yoga er ikke helt nok, så om noen dager blir det treningssenter og mer fokus på balanse og stabiliseringsøvelser der. I tillegg til yogaen selvsagt. Anbefaler absolutt yoga som opptrening for denne type forstuing, men gjør det gjerne i samråd med fysioterapeut.