Yoga med skade eller smerter?

yosemite.jpg

Yoga kan virke godt på forebygging av skader og gjenoppbygging etter skader. I det hele tatt er yoga aller mest bra for kroppen. Du blir mykere, mer fleksibel og ofte også sterkere. Alt dette bidrar til å forebygge skader. Men yogaen kan også gi skader eller mindre fysiske utfordringer eller du kan ha/få skader som gjør det vanskelig å gjøre yoga.

Lette smerter – juster stillinger

Jeg kjenner på vondter ukentlig som gjør noen yogastillinger utfordrende. Og jeg har et ganske ødelagt kne som alltid er der. Ergo – det å justere en del stillinger for å unngå skade og forebygge mer smerter er helt vanlig for meg. Slike, la oss kalle det mindre ting som kommer og går, går som regel helt fint å gjøre en ganske vanlig yogaøkt med, men være obs på å unngå det som gjør vondt. Og altså justere. Yogalæreren kan ofte gi deg en alternativ stilling og ofte viser de også alternative stillinger.

Større smerter – juster hele praksisen eller ta en pause

Men hva når smertene du har er litt mer omfattende eller det er en skade som gjør at det er veldig mye du ikke kan gjøre? Skal du helt la være å gjøre yoga? Hvis du virkelig føler at yoga bare blir pes og er veldig vanskelig med denne skaden er det kanskje lurt å ta helt pause. Og jeg ville ofte ikke gått på en ledet klasse, det er lett å la seg rive med (bare spør meg og kneet mitt) og gjøre ting du ikke burde. Men yoga er så uendelig mye, så om du virkelig har lyst er det fullt mulig å bane seg forbi veldig mange fysiske utfordringer.

Jeg har utforsket hvordan den siste uken. For halvannen uke side fikk jeg veldig store smerter i arm og skulder. Hva det kom av er uvisst, men det satte seg dypere og dypere og viste seg å være en betennelse. Det å gjøre solhilsen, noe som helst der jeg trengte å bruke armstyrke eller strekke armene gjorde bare smertene større. Og alle vinyasane i ashtanga kunne jeg bare glemme. Altså – jeg innså at jeg måtte la være å bruke skulder/arm i særlig grad hvis jeg skulle bli bedre. Men så er jeg jo inne i dette yoga (nesten) hver dag løpet og har en veldig god progresjon, så jeg hadde jo lyst til å gjøre yoga.

Min alternative yogaøkt

Den første barrieren var å kunne varme opp kroppen uten solhilsen og stående stillinger. Det føles i det hele tatt rart å gjøre yoga uten å starte med solhilsen, men det er selvsagt fullt mulig. Så jeg varmet opp kroppen på andre måter. Jeg bare rett og slett beveget den slik det kjentes ut som jeg burde uten å bruke de vonde delene for mye. Etter det gjorde jeg så å si alle de sittende stillingene i ashtangaserien og de avsluttende, men jeg droppet vinyasane imellom. Og så holdt jeg gjerne en del stillinger litt lengre. Ergo jeg klarte å lage meg en times økt og fokuset ble mer på å bli mykere enn å bli sterkere (vel, gjorde litt kjernemuskulatur da). Det gikk helt fint det, og nå med en ukes pause (og Voltaren…) er skulderen min tilnærmet bra igjen.

Generelt om yoga og skader eller smerter

Jeg skriver ganske vagt om skader og smerter her og bruker kun mine egne konkrete erfaringer som eksempel. Det er fordi det er helt umulig å si noe om andres konkrete skadetilfeller. Du kjenner din kropp og begrensninger best og om du er usikker og lurer hva du kan eller ikke bør gjøre bør du helst snakke med en fagperson (type fysioterapeut eller lege) som kjenner akkurat dine utfordringer. Det er uansett lurt å kjenne etter. Det er alltid en god regel å ikke pushe noe som gjør vondt og vi bør alle kunne kjenne forskjell på lette smerter pga tøying og andre typer smerte. Noen yogalærere kan en del om skader, veldig mange kan ca ingenting. Og et vondt kne kan ha hundre årsaker, ergo du kan ikke forvente at en yogalærer (eller noen andre egentlig) kan vite akkurat hva som er riktig vurdering for ditt kneproblem. Mitt beste råd – bli kjent med din egen kropps utfordringer slik at du selv kan justere når du må og spør fagfolk når du er usikker.