Yoga er bra for skiformen

Flaks for meg at ski og yoga passer veldig godt sammen. Yoga gjør mye bra med kroppen som du får nytte av på nedoverski, hovedsakelig handler dette om balanse, mykhet/fleksibilitet og kjernemuskulatur.

Det er mange typer trening/idretter som kompletterer eller utfyller hverandre og yoga og ski står høyt på listen. Det betyr ikke at yoga er nok trening for å komme i skiform, men det er en av de tingene som kan gi skiferdighetene og opplevelsene på ski det lille ekstra.

En liten yogastrekk i en lang dag i bakken er bra. Her på toppen av favorittheisen Tinden i Hemsedal.

En liten yogastrekk i en lang dag i bakken er bra. Her på toppen av favorittheisen Tinden i Hemsedal.

Mykhet/fleksibilitet

Yoga handler først og fremst om å bli mykere/få mer fleksible muskler og dette kommer virkelig til nytte i skibakken. For å bli en god skikjører må du ha god bevegelighet i hoftene og overkroppen, det vil omtrent all yoga kunne hjelpe deg med. Jo mer fleksibel du er jo enklere er det å komme helt over på skjær og kjøre de myke fine svingene. Med mye skikjøring og annen trening som styrker lårmuskulaturen som mange skikjørere gjør, blir også musklene kortere (og dermed mindre fleksible) og yogaen bidrar til å forlenge de igjen.

Balanse

De fleste som har vært på noen yogatimer vet at det er mye fokus på balanse. Balanse er også viktig i ski. Ergo yogaøvelser med innslag av balanse = bra.

Kjernemuskulatur

I yoga (spesielt de litt tyngre formene som ashtanga og vinyasa) trener du mye kjernemuskulatur. Mer enn mange er klar over. Det er kanskje det jeg har merket best på starten av skisesongen nå etter en høst med yoga (nesten) hver dag. Den mye sterkere kjernemuskulaturen min gjør nesten alt av skikjøringen min bedre. Enten det er haugete oppkjørte løyper eller off piste kjøring med varierende underlag. Så ikke hopp over Navasana (boat pose), hold heller et par ekstra ganger.

Styrke ellers

Mange mener også at det er mer styrkesentrerte øvelser i yoga som hjelper på skikjøringen som Utkatasana (chair pose) eller Virabhadrasana (warrior pose). Og ja, det hjelper litt om det er kun det du gjør eller du gjør det jevnlig over tid. Men skal du virkelig styrke lårmuskulaturen må det hardere skyts til, det har jeg merket selv som har droppet den biten de siste månedene til fordel for yoga. Men den delen av yogaen som lener over i utholdende styrke vil kunne bidra til en bedre skiform.

Hvilken type yoga er best for skiformen?

For å få alle effektene jeg nevner bør du gjøre en litt dynamisk yogaform (som ashtanga eller andre vinyasa-typer). Er du mer ute etter mykhet og/eller balanse, vil de fleste yogaformer gi effekt.

Og etter en lang dag i bakken er det superdeilig med en mer Yin-aktig yogaøkt. Da tøyer jeg lenge i noen få stillinger for å roe ned etter alt adrenalinet i bakken og få myknet opp igjen slitne muskler.

Ski <3 Yoga