Yoga hjemme - hvorfor og hvordan?

Yoga hjemme (eller hjemmepraksis som vi sier på yogaspråket) gir en helt annen type verdi enn timene du møter opp på. Og det er veldig praktisk å ikke være avhengig av et yogastudio.Jeg tenkte jeg skulle dele noen tips til det å komme i gang med hjemmepraksisen fordi jeg vet mange synes det er vanskelig.

Først litt om hvorfor jeg mener det gir en annen type verdi. Det gir deg rett og slett mer rom for å være deg selv og å utforske. De aller aller fleste av oss har et behov for å prestere, vise at vi mestrer. Du tenker kanskje ikke over det, men jeg er ganske sikkert på at du på en yogatime er opptatt av å «klare» en stilling best mulig. De andre rundt deg motiverer, men de kan også demotivere fordi du tenker at dette er ting du aldri vil mestre.

Jeg sier ikke at det er feil å ville prestere, men noen ganger har vi veldig godt av å ikke bli sett på, det gir oss et mulighetsrom for å teste egen kropp og konsentrasjon på en annen måte enn i yogastudioet. Og det gir oss rom for å teste ut ting vi gjerne vil mestre i en time. Jeg hadde for eksempel neppe klart å lære meg å stå på hodet kun ved å gå på klasser, jeg har øvd myyyye hjemme. Det gir også mer rom for meditasjon (om du vil at det skal følge yogaen) enn en time gjør.

En hjemmeøkt gir deg mer rom for det her. Se deg i speilet etterpå og vær fornøyd med deg selv heller enn å haste avgårde til en full garderobe.

En hjemmeøkt gir deg mer rom for det her. Se deg i speilet etterpå og vær fornøyd med deg selv heller enn å haste avgårde til en full garderobe.

 

Selv er jeg veldig glad i å gjøre yoga hjemme, her er noen tips til deg som synes det er litt vanskelig:

Sørg for at du har noe å følge, lære fra, lære deg

De aller fleste av oss kan ikke nok til å bare sette i gang å gjøre yoga selv. Du må ha et utgangspunkt:

  • Bruk videoer. Det finnes massevis av gratis videoer og tjenester du kan abonnere på eller ferdige klasser du kan kjøpe. Det er egentlig bare å google i vei. Er du medlem av Sats Elixia har du videoklasser som en del av medlemskapet.
  • Kjøp deg en bok (eller flere). Kanskje litt mer old school. Men jeg ble så nysgjerrig på ashtangayoga etter et lite opphold i India at jeg gikk hjem og leste alt jeg kom over. Og jeg lærte meg det meste hjemme gjennom boken Ashtanga Yoga the practice manual av David Swenson.
  • Ta et kurs først. Om du ikke kan noe særlig yoga fra før bør du gå på klasser eller ta kurs først slik at du har et utgangspunkt for å utvikle det videre selv (og gå på klasser iblant for å justere).
  • Lær deg ashtangayoga;) Jupp, det er kanskje hovedgrunnen til at jeg falt pladask for ashtangayoga. Jeg likte å gjøre yoga hjemme og brukte mye en dvd fra en tidligere lærer. Men da jeg fant ashtanga skjønte jeg at jeg jo bare kunne lære meg en fast serie og gjøre den. Så mye enklere enn å måtte bygge opp noe selv og jeg slapp å være avhengig av den dvden.

Lag deg en yogasetting du liker

Yoga er jo egentlig enkelt sånn sett, du trenger bare en matte og plassen den tar på gulvet. Men det er jo deilig om du kan gjøre det litt bedre enn som så:

  • Kjøp deg en god yogamatte. Den kan godt være litt tykk. Vanlige treningsmatter er ikke så bra, matten kan ikke skli rundt. Her er en fin matteguide.
  • Har du et ekstra soverom e.l., bruk det, lag det til ditt eget yogarom, så blir du også mindre forstyrret.
  • Om du ikke bruker video, lag gjerne en spilleliste med rolig musikk. Det trenger ikke være yogisk musikk, det kan godt bare være musikk du liker. Selv setter jeg pris på at det er mer yogatypemusikk, fordi det setter meg i en stemning. Her er min spilleliste om du har lyst til å kopiere litt, den har litt av hvert.
  • Kjøp gjerne ekstrautstyr som blokker, bolster, øyepute, stropp om du føler at du trenger det. Men det er ikke et must, jeg har en bolster da, men bruker den stort sett til å legge under knærne i Savasana.
  • Gjør rommet behagelig slik du liker det. Noen liker å tenne lys, vende kroppen mot vinduet og en fin utsikt, lage en kopp te eller noe helt annet.
  • Ta på deg noe behagelig. Jeg gjør det enkelt og behagelig, har stort sett bare på meg en boksershorts og en singlet.

Øv deg på å overse forstyrrelser

De første årene jeg gjorde yoga hjemme bodde jeg alene. Ergo veldig lite forstyrrelser. Så fikk jeg samboer og sluttet helt å gjøre det hjemme. Jeg hadde ikke noe eget rom (annet enn stua) å gjøre det i og synes både det var litt flaut og var «redd» for å bli forstyrret. Men så bestemte jeg meg for å gjøre det at han var der (og laget lyder, skravler gjør han også) til noe positivt, jeg valgte å fokusere på at jeg er glad for at han er min, da ble lydene hans til noe positivt plutselig (og skravlingen bare overhører jeg;). Og flauheten forsvant veldig fort, han synes jo bare det er kult.

Det samme gjelder andre typer forstyrrelser som lyder ute, varme, kulde, ikke optimale forhold. Prøv å gjøre det til noe positiv eller øv deg på å registrere det som oppleves som negativt, men vende fokuset ditt til den yogaen du holder på med. Pusten er et fint hjelpemiddel her.

Bruk hjemmepraksisen til noe kult eller bra du vil lære deg

I en yogaklasse gjør du det som læreren sier. Punktum. Hjemme kan du gjøre som du vil. I alle fall nesten, du bør selvsagt være litt obs på rekkefølgen på ting for å unngå skader og det er litt dumt å alltid hoppe over balansestillingen fordi du hater den... Men du kan for eksempel holde stillinger du liker eller trenger lengre. Eller gjøre en ekstra stilling som bidrar til noe du trenger. Eller du kan øve på noe du vil klare. Jeg nevnte at det var slik jeg lærte meg hodestående. Nå for tiden gjør jeg noen ekstra stillinger for å åpne hoftene i tillegg til litt ekstra kjernemuskulatur og litt ekstra tid på armbalanser (fordi jeg vil klare det).

 

Gå inn i dette med en nysgjerrighet og åpenhet. Hva skal til for at DU liker å gjøre dette hjemme? Gjør det at du får lyst å lære deg mer for å kunne gjøre mer av det du vil? Herlig! Kjøp deg, bøker, les blogger, se videoer. Eller gjør den 15-minutts videoøkten at du faktisk rekker å gjøre litt yoga hver dag – det skal du være kjempefornøyd med!

Har du forresten lyst til å gjøre yoga hver dag så er hjemmepraksis nesten nødvendig. Jeg har skriblet noen tips for yoga (nesten) hver dag her.

Lykke til!