Yoga (nesten) hver dag

IMG_20170713_211940_023.jpg

#yogaeverydamnday. Du bør ha en daglig praksis. Da jeg begynte med en daglig praksis…

Du hører og leser det hele tiden, om den ultimate daglige yogapraksisen. Et mål som for mange kan virke litt uoppnåelig, også for meg. Men som en del av yogalærerutdannelsen er det forventet. Og nå har jeg gjort yoga (nesten) hver dag i ca 2,5 måned. Det har vært utfordrende, men aller mest er jeg fornøyd med effekten. Jeg er mykere, sterkere, har gått ned i vekt, er mer avslappet – og mer fornøyd med meg selv.

Jeg tenkte å si noe om hvordan det er, hva jeg får igjen for det og gi noen råd til deg som har lyst til å prøve selv:

Det MÅ ikke være hver eneste dag

Jeg har prøvd meg på hver dag-opplegg før, og det har alltid stresset meg om det skjedde noe som gjorde at jeg ikke kunne gjør det en dag. Da brøt jeg liksom kjeden og ble demotivert. Men nå har jeg lært å slappe litt mer av og det hjelper. Derfor er overskriften her yoga (nesten) hver dag. For meg betyr det at jeg ofte har en hviledag i uka. Noen ganger to. Og det er faktisk helt vanlig blant dedikerte ashtangayogis, det er lagt opp til en hviledag i praksisen. Og den kjente utfordringen #yogaeverydamnday fra Yogagirl – hun mente aldri at du faktisk skulle gjøre en full times økt eller mer hver dag. Hun mente/mener at du skulle gjør noe «yogisk» hver dag. Altså kunne en dag være meditasjon eller pusteøvelser for eksempel. Så ikke la hver dag-målet bli en uoppnåelig barriere, tilpass når du må, men ha likevel målet i fokus.

Bruk den tiden du har

Noen dager en en times økt eller hele serien som vi gjør i Ashtanga helt fint, andre dager har du mindre tid eller energi. Det er helt greit. Jeg gjør halvtimes økter noen ganger, 45 minutter iblant og andre ganger en time eller mer. Jeg bare passer på at jeg får nok av de lange øktene og da er de korte øktene helt greit.

Gjør yoga hjemme

Om du ikke bor rett ved siden av yogastudiet (som også har uendelig med timer), er en hjemmepraksis nødvendig. Og deilig! Jeg digger å gjøre yoga hjemme. Det sparer meg for tid og jeg kan slappe mer av. Det er ingen andre som ser på. Om du ikke kan nok til å lage din egen økt er det haugevis av videoer på nettet, i Sats/Elixia sin online trening og det finnes abonnements tjenester. Og bøker. Eller du kan begynne med Ashtanga ;) Da lærer du deg serien og kan lett gjøre den selv etter hvert. Det var faktisk en av grunnene til at jeg falt for Ashtanga. Selv gjør jeg flest økter hjemme selv, men prøver å komme meg på Mysore 1-2 ganger i uken og tar gjerne en ledet ettermiddagsklasse en dag.

Gjør yoga om morgenen

Jeg digger å stå opp, slenge på meg noe behagelig og komme meg rett på matta, slik vekker jeg kroppen på en fin måte og avslutter med en veldig deilig energi for resten av dagen og glemmer helt at jeg var døtrøtt da klokka ringte. Og skal du ha en daglig praksis er det en veldig stor fordel å bruke morgenene, mange mener at det er da man skal gjøre yoga. Tenk på det – du hilser jo solen som det første du gjør. Men jeg vet at det er vanskelig for mange. Du vil heller sove eller det er altfor mange forpliktelser som tar tiden din. Da er det den klassiske stå opp en halvtime tidligere som gjelder. Begynn der, en liten halvtime på matta og kanskje begynner du å like det etter hvert. Vær gjerne litt snill med deg selv, gjør yogaen i selskap med en god kopp te. Og ikke spis først! Det tar både tid og er kjipt for kroppen som skal bevege seg mye. Igjen – vanskelig for mange, men prøv noen ganger, jeg kan nesten garantere at det går helt fint.

Kom deg på matta

Noen dager er vanskeligere enn andre. Du har ikke lyst i det hele tatt. Jeg har det ofte sånn. Men det hjelper å bare komme seg på den matta og starte. Vipps så har du gjort noen solhilsener og kjenner at de 15 minuttene som var målet godt kan bli til en halvtime, at kroppen er klar for mer. Det virker det der med å bare sette i gang. Og du føler deg garantert bedre etterpå.

Hva med skader og sånt?

Jeg nevnte at jeg ble stresset før når jeg måtte bryte dagsrytmen min. Og jeg måtte gjerne bryte den pga vondter i kroppen. Jeg har en del av disse, både kneproblemer og klassisk rygg/nakke-problematikk. Men gjennom en jevn daglig praksis har jeg erfart at noen av plagene mine nesten har blitt borte og andre mindre betydelige. Jeg lar dem passere på en annen måte. Samtidig har det dukket opp noen nye, Ashtanga er fysisk tungt og i starten av den (nesten) daglige praksisen var jeg mye sliten og det dukket opp nye vondter pga belastninger som var uvant for meg. Jeg har lært meg å takle disse ved å gjøre yoga litt annerledes de dagene det gjør vondt. I uken som var hadde jeg så vondt i skulderen at solhilsen var nesten umulig. Da fant jeg andre måter å bli varm i kroppen på og så gjennomførte jeg det jeg kunne. Det kan de fleste få til.

Omgivelsene må ikke være perfekte

Om du kun kan gjøre yoga i en perfekt temperert yogasal med din matte og fullstendig ro rundt, blir en daglig praksis vanskelig. Les hva jeg har skrevet om det tidligere. Og skaff deg en reiseyogamatte slik at det blir enklere når du ikke er hjemme.

Lek litt

Noen ganger oppleves yoga som litt strengt, ashtangaen har noen slike strenge regler for hvordan du skal gjennomføre ting. Men det er lov med litt slack og det er i alle fall lov å øve litt ekstra på ting man har skikkelig lyst å få til. For meg var det lenge hodestående, som fortsatt er min favorittstilling. Nå leker jeg mer med ulike armbalanser, for det er gøy og givende og jeg har lyst til å bli sterkere i armene. Men ikke ta det for seriøst, le litt når du faller!

Fordelene

Jeg nevnte at jeg har blitt sterkere og mykere, mye sterkere og mykere. Det er ingen tvil om at å gå fra 2-3 økter i uken til ca 6 har effekt. Ting jeg før har tenkt at jeg aldri ville få til (jeg tenkte ikke engang på å prøve), går nå bare helt av seg selv! Videre bidrar en sterk og myk kropp til færre vondter. For meg som sitter foran en datamaskin hele dagen har det det mye å si. Og jeg merker det.

Jeg nevnte også at jeg har gått ned i vekt. Det er absolutt ikke yogaen alene som har ført til det, så mye kalorier forbrenner man ikke! Men det at jeg nå gjør yoga nesten hver dag + et par kondisjonsøkter og gjerne fjellet i helgene – det har effekt. Og matinntaket. For det er rett og slett slik at man blir motivert til å bli litt lettere når man gjør yoga ofte, jeg ser jo hvor mye enklere noen ting hadde blitt med noen kilo mindre. Så da må matinntaktet reduseres. Jeg har IKKE blitt vegetarianer, men jeg spiser mindre usunn mat og har laget meg selv en bedre mat- og treningsbalanse og har gått ned 4 kilo siden jeg startet hver dag-prosjektet.

Til slutt – det jeg synest er vanskeligst å forklare som en effekt av yoga, men nesten alle som gjør yoga vet hva jeg mener. Jeg er mer avslappet, mer harmonisk om du vil, jeg kjenner på den roen som vi alle har rett etter savasana som noe som følger meg hele dagen. Det skal rett og slett mer til for å stresse meg enn før.

Og så har jeg blitt litt avhengig gitt – nå føles en dag uten yoga litt som en dag uten mening.