Litt solhilsen hver dag er nok - lag en morgenrutine du kan bli avhengig av

bali.jpg

En ny studie viser at litt solhilsen hver dag er nok for å få den mentale effekten av yoga. Jeg synes solhilsen er så fint. Man kan stå opp, bevege kroppen igang, hilse dagen velkommen, våkne sakte og så starte dagen litt klarere i toppen etter en oppvåkning som setter både kroppen og hodet igang. 

Men let's face it - det føles ikke akkurat som man hilser solen i bekmørket en vintermorgen i Norge.... (det er ganske langt fra soloppgang på stranda som på bildet over av meg på Bali). Så vi må gjøre det til noe annet, til vår greie. Din greie! Min erfaring er at så snart du er igang med solhilsen er det lett å gjøre økten litt lenger. Som jeg skrev om i mine råd for å gjøre yoga (nesten) hver dag.

Lag en morgenrutine du blir avhengig av

Men noen dager passer det ikke med en lang økt. Mitt råd, lag deg en kort yogamorgenrutine du kan gjøre hjemme. Noen ganger er jeg ikke klar for en full ashtangaøkt, selv om jeg gjør det mest. Min rutine når yogaen skal ha en mer mental enn fysisk effekt, men likevel vekke kroppen er ca slik:

1. Stå opp, ta på noe behagelig. Gjerne bare singlet og pysjbukse.
2. Lage en kopp ingfær-te, ta den med til matta
3. Sette på yogaspillelista mi eller annen rolig musikk (lavt volum)
4. Vekke kroppen med noen rolige bevegelser først, det jeg føler må til for å våkne, gjerne sittende.
5. Gjør noen solhilsner til jeg føler at kroppen er varm, muskler og ledd har våknet.
Sippe litt av teen
6. Gjør noen sittende tøyeøvelser, de jeg vet jeg trenger. Og bittelitt kjernemuskulatur bare for å bli litt fornøyd med at jeg har gjort det også.
7. Stå på hodet - gir meg alltid et ekstra kick.
8. Noen minutter i savasana
Så kan dagen begynne!

Viktig moment, ikke sjekke telefonen først! Jeg slår av nettet om natta slik at jeg ikke våkner til masse nye notifications, da får hodet mitt med engang et annet fokus. Dette funker absolutt best uten noen form for digital stimuli først.

Hele greia (inkluder telagingen) tar maks 30 minutter. Prøv å lage din egen variant, jeg lover at det kan skape avhengighet. 

Namaste